top of page

שרירי השכמה ולמה הם חשובים


עצם השכם (Scapula) המהווה חלק מחגורת הכתף, היא העצם המחברת בין עצם הזרוע לעצם הבריח. עצם השכם היא עצם שטוחה ודקה ,בעלת מבנה משולש. היא ממוקמת בחלקו האחורי העליון של כלוב הצלעות כך שהיא מכסה חלק מהצלעות.

לעצם השכם יכולת תנועה מורכבת ונרחבת על פני כלוב הצלעות. יכולת תנועה זו היא פועל יוצא מחיבורה מכל צדדיה למערכת שרירי חגורת הכתף ומחיבורה הקשיח היחיד לשלד, דרך עצם הבריח.

קל לזהות את עצם השכם במבט אחורי על גב. בזמן הרמת הזרוע והורדתה בולטים במיוחד קוץ עצם השכם, הגבול השדרתי והזווית התחתונה של העצם. במישוש חלקה העליון של הכתף מורגשת הבליטה הגרמית הנקראת שיא הכתף

מסובבי הכתף (באנגלית: rotator cuff), הם קבוצה של ארבעה שרירים המחוברים בין עצם השכם לחלקה המקורב של עצם הזרוע. גידיהם של השרירים, Supraspinatus, Infraspinatus Teres minor, Subscapularis מתאחדים עם רצועות קופסית המפרק של מפרק הזרוע ולמעשה מהווים חלק גדול מהקופסית. לפי שמם, מסובבי הכתף מסובבים את הזרוע לכיוון פנימה והחוצה וכן מייצבים את ראש עצם הזרוע במקומה במפרק.

פעולתם של השרירים מסובבת את הזרוע לכיוונים פנימה והחוצה ומכאן מקור שמה של הקבוצה. פעולה חיונית נוספת של השרירים היא הייצוב הדינמי של ראש עצם הזרוע במפרקו. מפרק הזרוע בנוי כמפרק כדורי רופף יחסית בין ראש עצם הזרוע לשקע הגומתי של עצם השכם, שלוש דרגות החופש של הכתף וטווחי המפרק באים על חשבון היציבות המבנית שלו, פעולתם הסינרגיסטית של מסובבי הכתף שומרת על ראש עצם הזרוע במקומו גם במצבים או תנועות שאין די במבנה הקשיח של המפרק לשמור על יציבותו.

התנועות של השכמה כוללות את תנועות ה-elevation(הרמה) (הורדה)depression protraction(הרחקה) (וקירוב ) retraction וכמו כן רוטציה (לטרלית ומדיאלית)

כל מי שמעוניין בכוח חזק ביכולת של כל תנועת משיכה ( מתח, חתירה) חייב לחזק ולשלוט באופן מלא בשרירים אלו.

תרגילים טובים לתרגול

בעזרת מתח-בתלייה (אקטיבית) הרמה, (פסיבית) הורדה -מעברים + החזקה

בעמידה-הישענות לקיר או במצב של שכיבת שמיכה (מרפקים נעולים) הרחקה וקירוב של השכמות.

bottom of page